Dyplom ukończenia studiów:
- pierwszego i drugiego stopnia w zakresie pedagogiki (łącznie, niezależnie od specjalności)
- albo dyplom ukończenia studiów jednolitych studiów magisterskich w zakresie pedagogiki (niezależnie od specjalności)
oraz
- posiadanie udokumentowanego przygotowania pedagogicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Studia są przeznaczone dla osób, które posiadają dyplom ukończenia studiów pierwszego i drugiego stopnia w zakresie pedagogiki (łącznie, niezależnie od specjalności) lub jednolitych studiów magisterskich w zakresie pedagogiki (niezależnie od specjalności) oraz kwalifikacje do prowadzenia przedmiotu lub prowadzenia zajęć i pragną nabyć kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. poz. 2102).
Urzeczywistniają one standardy przygotowania nauczycieli do praktycznej realizacji edukacji włączającej, rozumianej jako edukacja wszystkich uczniów, bez względu na charakter i specyfikę ich potrzeb edukacyjnych. Warunkiem powodzenia idei edukacji włączającej są kompetencje nauczycieli w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych w warunkach szkół ogólnodostępnych. Obecnie w szkołach ogólnodostępnych brakuje jednak kadr wykwalifikowanych w zakresie edukacji włączającej. Nowe Standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (z późn. zm.)) zmieniły niekorzystną sytuację poprzez szersze przygotowanie nauczycieli pedagogów specjalnych do pracy w placówkach włączających. Kształcenie zgodne z tymi standardami zapewnia nauczycielom pedagogom specjalnym wszechstronne przygotowywanie do wykonywania zadań w placówkach włączających. Program niniejszych podyplomowych studiów kwalifikacyjnych jest zgodny z Załącznikiem nr 3 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (z późn. zm.) określającego standard kształcenia na studiach podyplomowych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie edukacji włączającej.
Absolwenci studiów uzyskają pogłębioną wiedzę oraz nabędą kompetencje w zakresie identyfikowania potrzeb dzieci i uczniów w podejściu funkcjonalnym oraz planowania, realizowania i monitorowania działań wspierających w placówkach włączających; nauczania w grupach zróżnicowanych z uwzględnieniem zasad uniwersalnego projektowania nauczania oraz efektywnego wykorzystania nowych technologii; nowoczesnych metod organizacji zespołów nauczycieli i specjalistów współpracujących na rzecz zapewnienia wysokiej jakości edukacji włączającej; efektywnych metod współpracy z rodzicami i prawnymi opiekunami uczniów i dzieci z niepełnosprawnościami; współczesnych, opartych na dowodach, metod kształtowania relacji w heterogenicznych grupach uczniów i dzieci, rozwijania kompetencji społecznych oraz zapobiegania podejmowaniu przez dzieci i uczniów zachowań problemowych.
Absolwenci uzyskują kwalifikacje w zakresie edukacji włączającej do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz integracyjnych.
Podstawa prawna:
- rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102);
- rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (z późn. zm.).