Lista programów 2024/2025 - Kształcenie podyplomowe

Pomiń baner

Pedagog specjalny w edukacji włączającej

Rok rozpoczęcia edycji
2024/2025
Wydział
Wydział Filozoficzny
Jednostka prowadząca studia
Instytut Pedagogiki
Nazwa studiów podyplomowych
Pedagog specjalny w edukacji włączającej
Adres
ul. Batorego 12, 31-125 Kraków
Telefon
(12) 622 39 24; (12) 622 39 34
Godziny przyjęć w sekretariacie
wtorek-piątek 9.00-15.00; sobota 9.00-11.00 (w wybranych terminach zjazdów)
Liczba semestrów
3
Język wykładowy
polski
Wymagania wstępne

Dyplom ukończenia studiów:

  • pierwszego i drugiego stopnia w zakresie pedagogiki (łącznie, niezależnie od specjalności)
  • albo dyplom ukończenia studiów jednolitych studiów magisterskich w zakresie pedagogiki (niezależnie od specjalności)

oraz

  • posiadanie udokumentowanego przygotowania pedagogicznego zgodnie z obowiązującymi przepisami w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Rekrutacja
Limit przyjęć
min. 25 osób maks. 30 osób
Termin rekrutacji
od 09.04.2025 do 09.05.2025
Początek studiów
24 maja 2025 roku
Opis studiów

Studia są przeznaczone dla osób, które posiadają dyplom ukończenia studiów pierwszego i drugiego stopnia w zakresie pedagogiki (łącznie, niezależnie od specjalności) lub jednolitych studiów magisterskich w zakresie pedagogiki (niezależnie od specjalności) oraz kwalifikacje do prowadzenia  przedmiotu lub prowadzenia zajęć i pragną nabyć kwalifikacje do wykonywania  zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach (zgodnie  z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie  szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. poz. 2102). 

Urzeczywistniają one standardy przygotowania nauczycieli do praktycznej realizacji  edukacji włączającej, rozumianej jako edukacja wszystkich uczniów, bez względu na  charakter i specyfikę ich potrzeb edukacyjnych. Warunkiem powodzenia idei edukacji  włączającej są kompetencje nauczycieli w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych  potrzebach rozwojowych i edukacyjnych w warunkach szkół ogólnodostępnych.  Obecnie w szkołach ogólnodostępnych brakuje jednak kadr wykwalifikowanych w zakresie edukacji włączającej. Nowe Standardy kształcenia przygotowującego do  wykonywania zawodu nauczyciela (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (z późn. zm.)) zmieniły niekorzystną sytuację poprzez szersze  przygotowanie nauczycieli pedagogów specjalnych do pracy w placówkach  włączających. Kształcenie zgodne z tymi standardami zapewnia nauczycielom pedagogom specjalnym wszechstronne przygotowywanie do wykonywania zadań  w placówkach włączających. Program niniejszych podyplomowych studiów  kwalifikacyjnych jest zgodny z Załącznikiem nr 3 rozporządzenia Ministra Nauki  i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. (z późn. zm.) określającego standard kształcenia na  studiach podyplomowych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela  w zakresie edukacji włączającej.

Absolwenci studiów uzyskają pogłębioną wiedzę oraz nabędą kompetencje w zakresie identyfikowania potrzeb dzieci i uczniów w podejściu  funkcjonalnym oraz planowania, realizowania i monitorowania działań wspierających  w placówkach włączających; nauczania w grupach zróżnicowanych z uwzględnieniem  zasad uniwersalnego projektowania nauczania oraz efektywnego wykorzystania  nowych technologii; nowoczesnych metod organizacji zespołów nauczycieli  i specjalistów współpracujących na rzecz zapewnienia wysokiej jakości edukacji  włączającej; efektywnych metod współpracy z rodzicami i prawnymi opiekunami  uczniów i dzieci z niepełnosprawnościami; współczesnych, opartych na dowodach,  metod kształtowania relacji w heterogenicznych grupach uczniów i dzieci, rozwijania  kompetencji społecznych oraz zapobiegania podejmowaniu przez dzieci i uczniów zachowań problemowych. 

Terminy zajęć
sobota: 9.00-17.45; niedziela 9.00-17.45
Punkty ECTS
48
Program studiów
Kierownik studiów
dr Sylwia Opozda-Suder
Profil absolwenta/dokumenty wydawane po ukończeniu

Absolwenci uzyskują kwalifikacje w zakresie edukacji włączającej do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz integracyjnych. 

Podstawa prawna:

- rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102);

- rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.  w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (z późn. zm.);

- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (z późn. zm.).