dyplom co najmniej licencjata na dowolnym kierunku
dokonanie zgłoszenia / dostarczenie dokumentów
Podstawowym celem kształcenia jest rozwinięcie kompetencji międzykulturowych u nauczycieli, asystentów międzykulturowych i pedagogów szkolnych oraz przekazanie im narzędzi i umiejętności niezbędnych w pracy w wielokulturowym środowisku szkolnym oraz z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym wypadku – z uczniem odmiennym kulturowo. Współcześnie, przy wzmożonych ruchach migracyjnych, również obserwowanych w Polsce i związku z obecnością uchodźców wojennych, istotne wydaje się przygotowanie nauczycieli do pracy z uczniami cudzoziemskimi, odmiennymi kulturowo. Dzieci migrantów i uchodźców pozostających na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, nawet w ramach pobytu czasowego, podlegają obowiązkowi szkolnemu. W samej Gminie Miejskiej Kraków liczba uczniów niebędących obywatelami polskimi w roku szkolnym 2022/2023 wyniosła 12644 osoby. Aby zobrazować dynamiczny wzrost liczby uczniów cudzoziemskich w krakowskich szkołach wystarczy zauważyć, że w roku szkolnym 2017/2018 liczba uczniów tej kategorii wynosiła jedynie 2343 osób (dane Wydziału Edukacji UMK). Taka sytuacja charakteryzuje również inne ośrodki miejskie w Polsce. Stąd tak istotne wydaje się doszkalanie nauczycieli w zakresie edukacji międzykulturowej. Decyzją Prezydenta Miasta Krakowa (Zarządzenie Nr 976/2023) edukacja międzykulturowa i wielokulturowa zostały uznane za jeden z kierunków priorytetowych w zakresie doszkalania nauczycieli.
Aby efektywnie pracować w wielokulturowym środowisku szkolnym i skutecznie porozumiewać się w takich warunkach społecznych, niezbędne stają się kompetencje międzykulturowe oraz praktyczne narzędzia pracy z uczniem z zakresu edukacji międzykulturowej. Taka wiedza przekłada się również na postawę otwartości ułatwiającą prowadzenie procesu edukacyjnego i sprawne nauczanie w nowych sytuacjach społeczno-kulturowych oraz na konkretne umiejętności z zakresu rozwiązywania konfliktów rówieśniczych o podłożu kulturowym. Zdobycie wiedzy z zakresu teorii wielokulturowości oraz dziedzictwa wielokulturowego Polski i mniejszościach narodowych i etnicznych pozwoli nauczycielom na szersze włączanie tej tematyki w programy nauczania. Wzmocni też znacząco nauczyciela czy szerzej placówkę szkolno-wychowawczą w wykonywaniu funkcji integracyjnej w stosunku do uczniów odmiennych kulturowo. Elementy edukacji antydyskryminacyjnej wprowadzono w celu przełamywania negatywnych stereotypów na temat grup mniejszościowych czy imigranckich u nauczycieli oraz wyposażenie ich w narzędzia przełamywania negatywnych stereotypów w pracy z uczniami. Kursanci wyposażeni zostaną w praktyczne narzędzia i metody pracy w ramach edukacji międzykulturowej, które będą mogli implementować w swoich miejscach pracy.