Studia podyplomowe Zarządzanie kulturą mają charakter doskonalący, są adresowane zarówno do osób pracujących w instytucjach kultury (każdego z trzech sektorów), jak również zainteresowanych szeroko pojętym zarządzaniem w kulturze.
Realizowane od 1997 przez Katedrę Zarządzania Kulturą pod kierownictwem prof. dra hab. Emila Orzechowskiego, studia podyplomowe Zarządzanie kulturą, od samego początku wyróżniały się łączeniem wymiaru teoretycznego z praktycznym.
Wykładowcami studiów są wybitni teoretycy i praktycy. Współpracują z nami pracownicy naukowi m.in.: Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Głównej Szkoły Handlowej w Warszawie, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Uniwersytetu SWPS; a także dyrektorzy muzeów, teatrów, stowarzyszeń, festiwali oraz instytucji publicznych (Departament Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Krakowa).
Program studiów obejmuje następujące zagadnienia:
- Zarządzanie – pojęcia, zasady, przykłady praktyczne (organizacje kultury).
- Zarządzanie kapitałem ludzkim: motywowanie, przywództwo, negocjacje, praca w zespołach.
- Zarządzanie projektem: pojęcia, zasady, przykłady praktyczne.
- Organizacja i zarządzanie kulturą w Polsce.
- Zarządzanie dziedzictwem kulturowym, turystyka kulturowa.
- Zarządzanie jakością w instytucjach kultury.
- Prawo: prawno-ustrojowe aspekty działalności kulturalnej, ochrona własności intelektualnej, prawo pracy.
- Finansowanie kultury: warsztaty pisania projektów, sponsoring, ekonomika kultury.
- Marketing: produkt w kulturze, reklama, kultura w mediach społecznościowych.
- Public relations: kształtowanie wizerunku organizacji, autoprezentacja, negocjacje.
- Metodologia badań w kulturze.
- Międzynarodowe instytucje i organizacje kulturalne: programy, sieci oraz modele polityki kulturalnej w Europie.
Studia przeznaczone są dla osób pracujących w organizacjach kultury (również ich administracji) oraz chcących w przyszłości pracować w tym sektorze. Mają dać narzędzia niezbędne z punktu widzenia specyfiki zarządzania kulturą w każdych z trzech sektorów. Absolwenci – w założeniu – są przygotowani zarówno do podjęcia zadań menagera średniego szczebla (kierowanie małymi zespołami ludzkimi, samodzielne prowadzenie małych i średnich projektów), jak i do objęcia stanowiska menedżera odpowiedzialnego za całokształt funkcjonowania instytucji i organizacji kultury.