Celem studiów podyplomowych „Psychogeriatria z elementami neuropsychologii” jest przekazanie słuchaczom specjalistycznej teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu psychogeriatrii ze szczególnym uwzględnieniem wybranych zagadnień neuropsychologicznych przydatnych w pracy klinicznej i w opiece nad osobami starszymi.
Studia mają charakter doskonalący - umożliwiają doskonalenie i usystematyzowanie posiadanej wiedzy, z zakresu diagnozy i rehabilitacji funkcji poznawczych w kontekście całościowych oddziaływań klinicznych wobec chorych w wieku podeszłym oraz ich rodzin.
Wykłady prezentują szeroki zakres wiedzy obejmujący m. in. tematykę: biopsychospołecznych aspektów leczenia osób w podeszłym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem problemów zdrowotnych: internistycznych, neurologicznych i psychiatrycznych oraz neuropsychologiczne zagadnienia diagnostyczno-terapeutyczne osób starszych, wybrane metody diagnozy oceny funkcji poznawczych i rehabilitacji neuropsychologicznej.
Szczególny nacisk położono na kształcenie praktycznych umiejętności z wykorzystaniem analizy przypadków.
Seminaria i warsztaty prowadzone przez specjalistów psychologii klinicznej w zakresie neuropsychologii umożliwią rozwijanie umiejętności przede wszystkim w zakresie przeprowadzenia przesiewowych badań neuropsychologicznych, diagnozy wybranych funkcji poznawczych oraz oceny uzyskanych wyników badania, a także interpretacji ich wyników w kontekście biopsychospołecznej sytuacji osoby starszej..
Absolwenci studiów podyplomowych „Psychogeriatria z elementami neuropsychologii” będą posiadali teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu zagadnień psychogeriatrii ze szczególnym uwzględnieniem neuropsychologicznych aspektów istotnych dla procesu leczenia osób starszych i poprawy jakości ich życia. W trakcie studiów poznają kluczowe zagadnienia biopsychospołecznych aspektów leczenia osób w podeszłym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem problemów zdrowotnych: neurologicznych i psychiatrycznych oraz geriatrycznych. Będą posiadali specjalistyczną wiedzę z zakresu diagnozy i rehabilitacji zaburzonych funkcji poznawczych w kontekście całościowych oddziaływań klinicznych wobec chorych w wieku starszym. Poznają wybrane metody oceny funkcji poznawczych i badania neuropsychologicznego oraz sposobyinterpretacji wyników badania na przykładzie przygotowanych przypadków klinicznych. Poznają także cele i techniki rehabilitacji neuropsychologicznej. W trakcie seminariów i warsztatów prowadzonych przez specjalistów psychologii klinicznej w zakresie neuropsychologii będą rozwijać umiejętności przeprowadzenia przesiewowych badań neuropsychologicznych oraz oceny wybranych funkcji poznawczych, a także interpretacji ich wyników w kontekście biopsychospołecznej sytuacji osoby starszej.
Absolwenci będą przygotowani do przeprowadzenia podstawowego badania funkcji poznawczych, co ułatwi ocenę możliwości i ograniczeń funkcjonowania osoby starszej w kontekście ogólnego stanu zdrowia i ukierunkowania dalszego leczenia a także pomocy rodzinie w opiece nad osobą starszą.